Univé: ‘Steeds vaker gesjoemel met leeftijd bij bromfietsverzekeringen’

27 mei , 8:34 Nieuws
scooter unive vespa
Unive

Verzekeringen voor bromfietsen worden steeds vaker afgesloten door personen die niet de feitelijke bestuurder zijn of die jongere medegebruikers van het voertuig onvermeld laten in de verzekeringsadministratie. Dat concludeert Univé op basis van analyse van verzekeringsaanvragen.

De vermoedens van fronting zijn het sterkst bij 16-jarigen en jonge Vespa-bezitters, aldus de verzekeraar, die aankondigt strenger op te treden.

Weinig verkeerservaring, hoger schaderisico

Vanwege hun beperkte ervaring in het verkeer is het schaderisico van jonge bromfietsers hoger dan bij verkeersdeelnemers met meer kilometers op de teller. Verzekeraars rekenen daarom een hogere verzekeringspremie voor deze groep. Volgens Univé lijkt een toenemend aantal jongeren te proberen de kosten te drukken door hun voertuig te laten verzekeren door een ouder persoon. Met een lager risicoprofiel zijn het vaak ouders die de polis op hun naam zetten.

‘Marktbreed probleem’

‘Van fronting is sprake wanneer de feitelijke bestuurder van een bromfiets of scooter niet als verzekerde wordt opgegeven. Als dit bewust gebeurt, is dat technisch gezien een vorm van verzekeringsfraude,’ aldus Monique Anbergen, directeur van Univé Schade. Ze noemt het zorgelijk dat het aantal signalen dat op fronting wijst toeneemt, temeer omdat dit volgens haar een breder probleem is binnen de verzekeringsmarkt. ‘Ook andere verzekeraars hebben hiermee te maken.’

‘Overige verzekerden betalen rekening’

‘Het probleem van fronting is enerzijds dat jongere verkeersdeelnemers voor hun verzekering niet betalen voor het risico dat wel bij hun profiel hoort. Wanneer door hun veroorzaakte schade geclaimd wordt, betalen andere verzekerden daar uiteindelijk de rekening voor,’ legt Anbergen uit. ‘Dat is niet te accepteren voor een coöperatie die haar leden een zo eerlijk en voordelige mogelijke premie wil bieden.’

Uitgesloten van dekking

Om fronting tegen te gaan, past Univé haar voorwaarden aan. Eerdere maatregelen, zoals het verhogen van het eigen risico naar €1000 bij aantoonbare gevallen van fronting, bleken onvoldoende effectief. Voortaan sluit Univé schade van dekking uit als blijkt dat die is veroorzaakt door een jonge bestuurder die niet als bestuurder bij de verzekeraar zijn is geregistreerd.

‘We raden klanten aan hun polisgegevens goed te controleren en waar nodig aan te passen als gegevens ontbreken van jeugdige bestuurders die mogelijk gebruik maken van de bromfiets of scooter waar de verzekering voor is afgesloten,’ zegt Anbergen. ‘Als jonge bestuurders niet zijn aangemeld en toch schade veroorzaken, dan wordt die schade niet vergoed. De financiële gevolgen kunnen dan aanzienlijk groter uitvallen dan de eerder bespaarde premie.’