Klant supermarkt vaak benadeeld met foute kassabon

Foto:

Supermarkten maken veel fouten bij het afrekenen, meestal in het nadeel van de klant. Bij een steekproef van de Consumentenbond werden 21 kassabonnen gecontroleerd, waarvan er slechts eentje correct bleek. Alle andere toonden verschillen tussen een prijs of prijzen op het schap en op de rekening.

Vorig jaar beloofden de supermarkten beterschap, maar ‘daar is weinig van terechtgekomen,’ aldus de bond. Integendeel: vorig jaar werden bij een identiek onderzoekje nog drie foutloze bonnen gevonden. De steekproef werd uitgevoerd bij drie filialen van de landelijke supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Coop, Lidl, Plus, Spar en Jumbo. Daar werden de schapprijzen van 25 producten genoteerd en vergeleken met de prijs op de kassabon. Slechts één kassabon – in een Aldi-filiaal – was volledig foutloos.

Albert Heijn onderaan
Ook bleek het aantal fouten toegenomen. In 2020 klopte bij één op de acht producten de prijs niet, dit keer ging het bij één op de zeven producten mis. Vooral koffie, bier en wijn blijken gevoelig voor uitglijders, aldus de Consumentenbond. Aldi maakte met slechts één verkeerde prijs op de 25 artikelen de minste fouten, Albert Heijn en Jumbo zaten er het vaakst naast. Bij Albert Heijn had ruim één op de vier producten een afwijkende prijs, bij Jumbo ruim één op de vijf. Vorig jaar kwamen deze twee ketens ook al het slechtst uit de bus.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen